Certyfikacja ISO 9001, co to jest?

certyfikacja-iso

Certyfikacja ISO 9001 to zbiór wymagań  opublikowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, określających system zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Aby przedsiębiorstwo mogło otrzymać certyfikat ISO 9001 musi wypełnić wszystkie warunki zawarte w powyższej normie.

W naszym kraju do wydawania certyfikatów zgodności systemu zarządzania jakością z wymaganiami ISO 9001 uprawnione jest ok. 30 akredytowanych instytucji.

Ta międzynarodowa norma  jest uznawana na całym świecie. Przedsiębiorstwa posiadające certyfikat ISO zawsze będą posiadać uprzywilejowaną pozycję w dzisiejszej konkurencyjnej gospodarce.

Korzyści wynikające dla przedsiębiorstwa z tytułu certyfikacji ISO 9001 są następujące:

  • Bardzo często posiadanie systemu zarządzania przedsiębiorstwem jest warunkiem obligatoryjnym do udziału w procedurach przetargowych, a nawet wtedy, gdy nie jest obowiązkowy, podnosi wiarygodność firmy i jej konkurencyjność w stosunku do innych uczestników przetargu
  • Funkcjonujący w przedsiębiorstwie stale monitorowany system zarządzania jakością zwiększa efektywność pracy, która z kolei przekłada się na satysfakcję klientów firmy oraz jej pracowników, rośnie zaufanie do firmy jej dostawców i wszystkich kooperantów, a załoga firmy chętnie podnosi swoje kwalifikacje widząc jasno korzyści wynikające z czytelnych i jasnych zapisów certyfikatu
  • Dzięki posiadaniu certyfikacji ISO 9001 wzrasta wartość rynkowa przedsiębiorstwa, to czytelny i rozpoznawalny atut przy wszelkich ewentualnych transakcjach przenoszenia własności czy udziałów
  • Przedsiębiorstwo sytuuje się wśród firm, w których system zarządzania jakością odpowiada międzynarodowym standardom
  • Certyfikacja ISO 9001 wymusza i jednocześnie pomaga wdrażać usprawnienia podnoszące wydajność operacyjną przedsiębiorstwa

Certyfikacja ISO 9001 opiera się na 8 zasadach zarządzania jakością:

  • podejście systemowe
  • ciągłe doskonalenie
  • podejmowanie decyzji na podstawie faktów
  • wzajemne i korzystne relacje z dostawcami
  • zorientowanie na klienta
  • przywództwo
  • zaangażowanie pracowników
  • podejście procesowe

Wdrażając certyfikację systemu zarządzania jakością ISO 9001 przedsiębiorstwo udowadnia swoje zaangażowanie w podnoszenie jakości swojej oferty oraz podkreśla wagę, jaką przykłada do zadowolenia klienta firmy.

Przeczytaj również:

Czym jest certyfikat iso